Kérdések és válaszok
Sorolja fel a versenyevezős hajó főbb részeit.
- hajó orr, far
- légszekrény (első, hátsó)
- evezős villa („tulipán”, tengely vagy „hattyúnyak”, villaszárak)
- belépő
- lábtartó
- guruló ülés, sínek
- hullámtörő, palánkok
- uszony (schwert)
- légszekrény dugók
Sorolja fel az evezőslapát főbb részeit
- nyél (fogantyú)
- lapátszár (belkar, külkar)
- mandzsetta
- bilincs
- lapáttoll
Milyen versenyhajó fajtákat ismer?
Párevezős hajók:
- egypárevezős (skiff (1x))
- kétpárevezős (dubló (2x))
- kormányos nélküli négypárevezős (noncox négypár (4x))
- kormányos négypárevezős (cox négypár (4x+))
Egyevezős (oar) hajók:
- kormányos nélküli kétevezős (peroar (2-))
- kormányos kétevezős (coxperoar (2+))
- kormányos nélküli négyes (noncox négyes (4-))
- kormányos négyes (cox négyes (4+))
- kormányos nolcas vagy nyolcas (8+)
Hogyan épül fel egy edzés?
- bemelegítés, fő rész, levezetés
Mit csinál, ha hajójával elsüllyed, beborul?
- megkapaszkodom a hajómban, megpróbálok visszamászni vagy kiúszni a közelebbi partra, ha nem sikerül, akkor megvárom a segítségnyújtót
Milyen állítási lehetőségeket ismer a hajón, illetve a lapáton?
Hajón:
- a villamagasságot, a tulipán dőlésszögét és modern hajóknál a tengely távolságát a hajó középvonalához képest
- a lábtartót előre, hátra és modern hajóknál a dőlésszögét
Lapáton:
- a belkar és a külkar arányát a bilinc áthelyezésével, modern lapátokon a nyél mozgatásával is
Milyen főbb versenyszabályokat ismer?
- a versenybíróság utasításait mindig be kell tartani
- öt perccel a verseny rajtidőpontja előtt az indítóbírónál jelentkezni kell és két perccel előbb a pontonon kell állni
- a verseny időtartama alatt a pályabíró utasításait haladéktalanul követni kell
- a versenytársakat tisztelni és becsülni kell
Milyen alapvető vízi-közlekedési szabályokat ismer?
- folyóvízen a folyással szemben evezve a parthoz közel biztonságos távolságot tartva a parttól, folyással megegyezően a folyó közepéhez tartva kell evezni
- előzéskor vagy kerüléskor biztonságos távolságot kell tartani az előzendő, illetve kerülendő vízi jármű vagy fürdőző személy és a hajóm között
Gyakorlat
A gyakorlati minimumvizsga menete:
I. Vízreszállás. Hajóba történő helyes be-, és kiszállás bemutatása
(A vizsga I., VI. szakasza)
Elvárás:
- Hajó a stég mellett, állóvíznél a hajó orra a közlekedési rendnek megfelelő irányba, folyóvíznél a víz sodrásával ellentétes irányba áll.
- Az evezős arccal a hajó fara felé fordul, a lapátok ütközésig (lapátbilincs és tulipán összeér) kitolva. Lapáttollak vízszintesek.
- A hajó felé eső kézzel a lapátnyeleket palánkmagasság fölött összefogja, azonos oldali lábbal a belépőre lép, másik kezével a palánkot, vagy villát fogva egyensúlyát biztosítja.
- Testsúlyát kisé előre helyezve a stégen lévő lábával a hajót elrúgja, (az elrúgó láb az el is maradhat), majd a kocsit ezzel a lábbal maga alá húzza, az ülésre helyezkedik, és ezzel egy időben az elrúgó lábat a lábtartóba helyezi.
- Leülés után a belépő lábát is a lábtartóba teszi.
II. Startvonalhoz evezés, letartás először vízszintesen a lapáttoll élével, majd a hajó lelassulása után merőlegesre forgatva.
III. Folyamatos evezés, forgatással „sikálás” nélkül, koordinált evezős mozgással, visszatolás, fordulás.